Menu

Prier vine cu reduceri de p├ón─â la -40%ÔŁĄ

Fast Fashion sau Slow Fashion?

Cele două denumiri, Fast Fashion și Slow Fashion, sunt două concepte opuse din toate punctele de vedere.

Le-am putea compara cu industria fast-food pus─â ├«n balan╚Ť─â cu cea a nutri╚Ťiei s─ân─âtoase, ├«n felul acesta diferen╚Ťele devin mai evidente.

Industria fast-food se bazeaz─â pe rapiditate, pe cantit─â╚Ťi mari (╚Öi uneori bune la gust) de m├óncare, pe meniuri depersonalizate ╚Öi ieftine, ╚Öi cu surse ╚Öi mod de preparare nes─ân─âtoase. Industria fast fashion este echivalentul acestui model ├«n privin╚Ťa hainelor: atr─âg─âtoare ╚Öi axate pe c├óte un trend de moment, create ├«ntr-un ritm rapid, oferite la un pre╚Ť sc─âzut care va satisface un client neinteresat de calitate, produse ├«n condi╚Ťii ├«ngrozitoare de munc─â ╚Öi ├«ntr-un mod care degradeaz─â mediul ├«nconjur─âtor.

La polul opus, domeniul Slow Fashion este comparabil cu cel al alimenta╚Ťiei s─ân─âtoase: mai complex ca proces de produc╚Ťie, cu un alt ritm de design, crea╚Ťie ╚Öi ofert─â, cu un pre╚Ť (mai ridicat) care reflect─â aceste diferen╚Ťe ╚Öi, deloc de neglijat, ╚Ťin├ónd cont la fiecare pas de mediul de lucru al angaja╚Ťilor, de sustenabilitate ╚Öi de impactul asupra mediului ├«nconjur─âtor.

Brand-ul Izabela Mandoiu face parte din domeniul Slow Fashion.

Scopul industriei fast fashion este s─â produc─â (╚Öi s─â v├ónd─â) c├ót mai multe produse, ├«ntr-un timp c├ót mai scurt, pentru un profit c├ót mai mare. Este un model de business ├«n care un lan╚Ť international va lansa ├«n pia╚Ť─â nu 2 sau 4 colec╚Ťii pe sezon, cum se ├«nt├ómpl─â la marile case de mod─â, ci 52 de micro-colec╚Ťii alimentate de trenduri, produse la calitate c├ót mai sc─âzut─â ╚Öi v├óndute la un pre╚Ť oarecare, astfel ├«nc├ót s─â se v├ónd─â ├«n num─âr mare p├ón─â la lansarea urm─âtoarei micro-colec╚Ťii.

Brandurile slow fashion produc pe m─âsura cererii (elimin├ónd retururile, de╚Öeurile sau stocurile care pot ajunge altfel la groapa de gunoi), modele c├ót mai personalizate (pe m─âsurile clientei, cu monograme, ajust├ónd lungimi sau ad─âug├ónd buzunare), ├«ntr-o perioad─â rezonabil─â de timp. Deloc de neglijat, atelierele de slow fashion acord─â mare aten┼úie finisajelor fiec─ârei piese ├«n parte: cus─âturile sunt verificate, hainele au c─âptu┼čeal─â, materialul a fost testat pentru decolorare ┼či micsorare ├«nainte de a fi croit. Majoritatea brandurilor slow fashion folosesc materiale ╚Öi ╚Ťes─âturi organice (dac─â nu sunt organice, sunt naturale), au ateliere prin care sprijin─â for╚Ťa de munc─â local─â ╚Öi meserii care necesit─â "m├ón─â" uman─â (croitorese, retu╚Öiere, brodeuze), folosesc produc─âtori din aceea╚Öi ╚Ťar─â, utilizeaz─â p├ón─â ╚Öi ambalaje din materiale reciclate. Foarte important, crea╚Ťiile brandurilor slow fashion nu copiaz─â trenduri, sunt ├«ntotdeauna originale (nu copiaz─â designul unui alt creator) ╚Öi sunt n─âscute din talentul unui singur om sau a unei mici echipe.

Compara╚Ťia dintre cele dou─â modele - unul de larg consum, al doilea de ni╚Ö─â - nu ar trebui simplificat─â ╚Öi redus─â doar la pre╚Ť (ieftin fa╚Ť─â de scump). E nevoie s─â schimb─âm lentila privind rela╚Ťia noastr─â cu hainele: consum sau respect, cantitate sau calitate, via╚Ť─â scurt─â ├«n garderob─â sau longevitate? ├Ändr─âznesc s─â spun c─â modul ├«n care ne raportam la garderob─â este o oglind─â a unora dintre valorile noastre, a unei paradigme ╚Öi unor credin╚Ťe care, din fericire, pot fi schimbate.

Am s─â v─â dau un exemplu.

Când vine vorba de haine, modul general de gândire (care duce la supra-consum) este:

"Prefer s─â am multe haine ├«n dulap, diversitatea ├«mi stimuleaz─â dorin╚Ťa de a-mi construi multe ╚Ťinute. C├ónd m─â plictisesc de o hain─â, nu stau pe g├ónduri - a fost ieftin─â, o scot din dulap (o arunc, o donez), o pot ├«nlocui rapid cu una la fel de ieftin─â. Totul e la un click distan╚Ť─â ╚Öi oricum nu m─â a╚Öteptam s─â m─â ╚Ťin─â prea mult timp. E adev─ârat c─â ├«mi doresc s─â am doar haine de calitate, din ╚Ťes─âturi naturale, care s─â se a╚Öeze mai bine pe mine, dar nu am timp/ chef s─â le caut sau s─â a╚Ötept 4 s─âpt─âm├óni p├ón─â sunt gata."

├Äntreb─âri prin care v─â pute╚Ťi verifica lentila prin care rela╚Ťiona╚Ťi cu hainele, garderoba ╚Öi cump─âr─âturile sunt:
  • G├óndi╚Ťi la fel c├ónd decide╚Ťi s─â v─â cump─âra╚Ťi un telefon nou, un laptop nou, electrocasnice noi?
  • Ave╚Ťi acelea╚Öi repere pentru m├óncarea pe care o cump─âra╚Ťi pentru familie sau produsele cosmetice pe care le folosi╚Ťi? De ce ave┼úi a┼čteptarea ca hainele s─â se deterioreze rapid?
  • De ce ave┼úi a┼čteptarea ca totul s─â fie la un click distan┼ú─â, livrabil pe loc? C├ónd a┼úi ├«nv─â┼úat c─â acesta e ritmul normal?
  • A┼úi explorat motivele pentru care v─â plictisi┼úi de c├óte o hain─â, i-a┼úi epuizat chiar tot poten┼úialul stilistic?
  • Cum v-a┼úi sim┼úi dac─â nu a┼úi putea ├«nlocui respectiva hain─â?

O dat─â ce cur─â╚Ťam ╚Öi corect─âm lentila prin care vedem hainele, ├«n╚Ťelegem ╚Öi c─â ceea ce ofer─â ni╚Öa slow fashion nu poate fi redus doar prin pre╚Ť. Calitatea vine ├«nso╚Ťit─â de durabilitate ╚Öi longevitate, ceea ce ├«nseamn─â c─â respectiva hain─â nu se va deteriora ╚Öi nu va fi ├«nlocuit─â prea cur├ónd.

Industria fast fashion ne va stimula permanent cu nout─â╚Ťi, cu trenduri surprinz─âtoare, cu tenta╚Ťia pre╚Ťurilor mici, cu acel ritm rapid al schimb─ârii care sugereaz─â c─â ce am cump─ârat anterior a devenit irelevant, s-a r─âsuflat, e demodat. Din punct de vedere stilistic, efectul este dispari╚Ťia (sau absen╚Ťa) propriului stil.

  • Cum ajungem la o identitate stilistic─â stabil─â, coerent─â, clar─â ╚Öi conturat─â, dac─â nu ne oprim niciodat─â s─â evalu─âm imaginea de ansamblu a garderobei noastre?
  • Cum ╚Ötim ce stil ne reprezint─â, dac─â ├«n prim─âvara cump─âram rochii boeme, feminine, ├«nflorate, iar ├«n toamn─â purt─âm ╚Ťinute masculine croite cu linii geometrice?
  • Cum ├«nv─â╚Ťam s─â facem diferen╚Ťa ├«ntre ce ne place (╚Öi putem cump─âra pe loc) ╚Öi ce ni se potrive╚Öte cu adev─ârat (dar ne cere r─âbdare ╚Öi cump─âtare)?

Din perspectiva mea, toate sunt posibile din clipa în care facem o pauză. O scurtă pauză pentru (re)evaluare, reorientare, clarificare.

Putem g─âsi r─âspunsuri la ├«ntreb─ârile care ne verific─â paradigma rela╚Ťiei cu cump─âr─âturile ╚Öi hainele.

Putem introduce mici gesturi ╚Öi ac╚Ťiuni etice stilistic, la nivel personal, care necesit─â zero efort:

  • nu mai cump─âr─âm ╚Ťinute pentru o singur─â purtare sau ocazie, ci ne punem problema dac─â le vom purta de minim 10 ori ├«n urm─âtoarele 3 luni;
  • construim minim 5 ╚Ťinute plec├ónd de la fiecare hain─â din dulap;
  • facem un inventar de garderob─â ╚Öi observ─âm ce ne lipse╚Öte ╚Öi, pentru aceste urm─âtoare achizi╚Ťii, ne promitem s─â c─âutam calitate ╚Öi doar calitate;
  • dac─â ne dorim cu adev─ârat o hain─â nou─â ╚Öi frumoas─â, explor─âm designerii locali ╚Öi investim ├«ntr-o crea╚Ťie rom├óneasc─â.

De re╚Ťinut:

Iar dac─â vrem cu adev─ârat s─â fim selective, cump─âtate ╚Öi con╚Ötiente de rolul nostru ├«n lan╚Ťul trofic al modei, o perioad─â ne oprim din cump─âr─âturi.

 

Articol scris de c─âtre draga noastr─â:
Irina Markovits
Consultant Vestimentar
Stilist Personal

 

Lasa un comentariu

Comentariul trebuie aprobat inainte sa fie publicat.

Language
English
Open drop down